Hvor er opladeren? – Et projekt om grundtvig og ånd

Det havde Grundtvig faktisk nogle holdninger til. Han talte om ånd, som en slags trådløst internet mellem mennesker; og han koblede bl.a. ånd sammen med frihed.

Denne ordforbindelse har også fundet vej til Folkeskolens formålsparagraf, hvor der står, at skolens virke skal være præget af åndsfrihed.

Men hvad er ånd?

I projektet skal eleverne forsøge at indkredse dette luftige begreb ved at arbejde med Grundtvigs to beskrivelser af ånd:

Ånd som forbindelse, hvor den enkelte er forbundet til nogen og noget gennem stedets historie, erindringer, kultur, myter, sagn, sange, sansninger, sprog og traditioner.
Ånd som kraft – gennem nyere kraftmetaforer, fx powerbank, oplader og hjertestarter.

Undervejs skal eleverne desuden reflektere over, hvad de selv har forbindelse til, og hvad der kan lade dem op. Refleksionerne indsamles og sendes til en sangskriver, der på baggrund af elevernes refleksioner forfatter og komponerer en sang, som forbinder elevernes ord, og sangen bliver dermed en nutidig kommentar og efterklang til Grundtvigs tanker om ånd.

I den endelige afslutning på projektet ser eleverne en videohilsen fra sangskriveren og lærer sangen, hvor deres egne ord om ånd er blevet levende.

Kristendomskundskab
Forløbet tilbydes til skoler i Randers, Favrskov og Mariagerfjord Kommune.
7 lektioner

tina@fusr.dk