Hospice på Skoleskemaet

Forløbet Hospice på Skoleskemaet kan kontaktes ved at udfylde nedenstående formular

På Hospice Djursland får vi mange henvendelser fra skoleelever i forbindelse med projektopgaver. Ofte vil bliver vi spurgt ind til etiske, åndelige og eksistentielle aspekter ved afslutning af livet. Især vil mange gerne tale om aktiv dødshjælp, eller om hvordan det er at arbejde med mennesker, der skal dø. Vi vil gerne imødekomme denne interesse og byde eleverne indenfor på hospice. På den måde vil vi gerne være med til at skabe en indsigt hos eleverne og derigennem være med til at italesætte og biddrage til at nedbryde det tabu, der kan være om døden.

Vi har derfor udviklet et gratis undervisningstilbud til folkeskolen, med input fra lærere og elever fra en 8. klasse på Rønde Skole. Vores fokus er i første omgang på de store skoleklasser, men vi tager også gerne imod de mindre klasser og f.eks. taler med dem om, hvad der sker når man dør, eller hvordan man støtter en ven, der er i sorg.

Undervisningstilbuddet indeholder en “obligatorisk” grundpakke til alle klasser. Derudover vælger man en “tillægspakke” efter eget valg.

Som en del af ønsket om at være med til at nedbryde tabuet om døden, er det mest ønskelige, at I kommer ud til os på Hospice Djursland, og mærker stemningen, rummene og livet herude. Dog forsøger vi gerne at tilpasse vores tilbud til jeres behov og efterspørgsel, hvorfor vi har lavet tilbuddet mere fleksibelt. Det er således også muligt at flytte undervisningen til klasselokalet eller en kombination af begge. Alt dette kan vi tale mere om. Undervisningen på hospice varer ca. 3 timer

Til orientering er det desværre ikke muligt at arrangere møde med en patient eller en pårørende.

Kristendomskundskab
Samfundsfag