Fagbevægelsens Skoletjeneste

Hvad underviser vi i?
Vi sætter fokus på arbejdsmarked, arbejdsliv og arbejdsvilkår, gennem undervisning om Den Danske Model, fagforenings rolle i samfundet og rettigheder på arbejdsmarkedet. Tilbuddet skal styrke de ældste elever i grundskolens viden om rettigheder på arbejdmarkedet både nu og i fremtiden.

Det er vores mission at skabe de mest samfundsengagerede afgangsklasser nogensinde. Undervisningen skal styrke elevernes viden om arbejdsmarkedets opbygning og deres rettigheder.

Undervisningen kan enten foregå som led i en temauge eller som selvstændig del af undervisningen i samfundsfag, historie eller dansk. Fra 8.-9. klasse bidrager vi til at dække Fælles Mål for samfundsfag og de obligatoriske undervisningskrav under temaet Uddannelse og Job.

Hvordan underviser vi?
Vi underviser klassevis (max 30 elever pr. klasse). Det typiske undervisningsforløb varer halvanden time og veksler mellem oplæg, gruppearbejde, korte film, quiz og fælles diskussioner i klassen. Vi bruger bl.a. et dialogsspil, hvor eleverne tager aktivt stilling til rettigheder på arbejdsmarkedet. Samtidig giver spillet indsigt i, hvordan disse rettigheder er blevet etableret samt hvad forskellen er på lovgivning og overenskomst.

Hvis du som lærer har særlige ønsker, kan vi tilpasse undervisningen. Det vigtigste for os er at skabe værdifuld læring hos dine elever.

Hvem er vi?
Fagbevægelsens Skoletjeneste er et projekt, der startede i 2017 som et samarbejde mellem FH, 3F, HK, Dansk Metal, Dansk El-forbund og Serviceforbundet. Projektet er med til at sikre unge en god start på arbejdslivet gennem undervisning om bl.a. Den Danske Model, fagforenings rolle i samfundet og rettigheder i fritidsjob for elever i 7.-10. klasse.

Læs mere og book et undervisningsforløb her

Arbejdskendskab
Samfundsfag
Uddannelse og job
Max 30 elever pr. klasse
1,5 - 2 timer

Tilbuddet foregår på jeres skole.

skoletjeneste@hk.dk

Mathias Lassen