Undervisningsforløbet viser dine elever, hvilke egenskaber træ har, og hvilke teknikker man bruger, når man arbejder med træ. I forløbet skal eleverne lave praktiske øvelser på skolen, opleve hvordan Toppenberg H.O.K arbejder med træ og herefter arbejde videre med deres eget træprodukt tilbage på skolen. På den måde får eleverne en forståelse for, hvordan det, de lærer i håndværk og design bruges udenfor skolen.
Kom ud og lær om metals egenskaber hos Mike´s Hydraulik & Motor. I dette undervisningsforløb til natur/teknologi og fysik/kemi vil eleverne undersøge, hvad metal er, hvad metal bruges til, og hvordan man arbejder med metal. På virksomhedsbesøget vil eleverne se og opleve, hvordan Mike´s Hydraulik & Motor bruger metal.
Kom ud og lær om plastens egenskaber hos Kellpo. I gennem dette fællesfaglige forløb i fysik/kemi, geografi og biologi, vil eleverne lære om plastens egenskaber og genanvendelsesmuligheder. På virksomhedsbesøget vil de opleve, hvordan Kellpo bruger og arbejder med plast i forbindelse med produktionen.
OBS: Selfmade tager imod besøg efter sommerferien 2024.
Kom ud og besøg Selfmade i Aalborg SV og oplev, hvordan de arbejder med tekstiler og materialevalg. I dette undervisningsforløb til håndværk og design skal eleverne arbejde med tekstilers egenskaber og designvalg ved at designe og producere en idrætspose. Forløbet er bygget op omkring et besøg på en mode- eller tekstilvirksomhed samt en designproces, hvor man bl.a. undersøger, konkretiserer, konstruerer og forbedrer.
Hvordan bruger Matas Skagen data til planlægning, og hvordan kan automatiske prognoser hjælpe med at styre varebestilling, lagerbeholdning, vagtplaner m.v.? Igennem dette undervisningsforløb i matematik, vil eleverne få en forståelse for vigtigheden af databearbejdning, og hvordan man kan bruge matematiske modeller til at regne på, hvad der kommer til at ske i virkeligheden.
Kom ud og lær om metals egenskaber hos Bladt Industries A/S. I dette undervisningsforløb til natur/teknologi og fysik/kemi vil eleverne undersøge, hvad metal er, hvad metal bruges til, og hvordan man arbejder med metal. På virksomhedsbesøget vil eleverne se og opleve, hvordan Bladt Industries arbejder med metal.
Besøg Danske Fragtmænd A/S i Aalborg og lær, hvordan transport af varer organiseres. I dette undervisningsforløb til matematik vil eleverne stifte bekendtskab med forskellige former for godstransport samt høre om lagerstyring og kapacitet. Eleverne træner gennem forløbet procentregning, brøker, decimaltal og rumfang. Derudover opnår eleverne kendskab til økonomi, renter, løn og opsparing.
Lad dine elever opleve, hvordan kemi er et vigtigt redskab til udvikling af grøn energi til hele verden. Eleverne lærer, hvordan virksomhederne gennem elektrolyse kan omdanne grøn strøm til bæredygtige brændstoffer, der både er lettere at lagre og transportere end strøm. Som en del af forløbet besøger klassen COWI i Aalborg, der har store visioner med Power-to-X.
Undervisningsforløbet tager udgangspunkt i DTU Biotech Academys undervisningsforløb Ølbrygning, og udvider det med et virksomhedsbesøg på et bryggeri. Her vil eleverne opleve, at der stilles ekstra strenge krav til præcision i processerne for at sikre, at der hver gang opnås en ensartet høj produktkvalitet, når et bryggeri producerer øl i stor skala. Det øger udbyttet af undervisningen i bioteknologi/biologi/kemi i gymnasiet at se anvendelsen af den faglige læring i erhvervslivet og i samfundet. Samtidig opnår eleverne karrierelæring.
Undervisningsforløbet viser dine elever, hvilke egenskaber træ har, og hvilke teknikker man bruger, når man arbejder med træ. I forløbet skal eleverne lave praktiske øvelser på skolen, opleve hvordan JKE Design arbejder med træ og herefter arbejde videre med deres eget træprodukt tilbage på skolen. På den måde får eleverne en forståelse for, hvordan det, de lærer i håndværk og design bruges udenfor skolen.
Undervisningsforløbet viser dine elever, hvilke egenskaber træ har, og hvilke teknikker man bruger, når man arbejder med træ. I forløbet skal eleverne lave praktiske øvelser på skolen, opleve hvordan DOLLE arbejder med træ og herefter arbejde videre med deres eget træprodukt tilbage på skolen. På den måde får eleverne en forståelse for, hvordan det, de lærer i håndværk og design bruges udenfor skolen.
Undervisningsforløbet viser dine elever, hvilke egenskaber træ har, og hvilke teknikker man bruger, når man arbejder med træ. I forløbet skal eleverne lave praktiske øvelser på skolen, opleve hvordan Frontego arbejder med træ og herefter arbejde videre med deres eget træprodukt tilbage på skolen. På den måde får eleverne en forståelse for, hvordan det, de lærer i håndværk og design bruges udenfor skolen.
Undervisningsforløbet viser dine elever, hvilke egenskaber træ har, og hvilke teknikker man bruger, når man arbejder med træ. I forløbet skal eleverne lave praktiske øvelser på skolen, opleve hvordan DFI-Geisler arbejder med træ og herefter arbejde videre med deres eget træprodukt tilbage på skolen. På den måde får eleverne en forståelse for, hvordan det, de lærer i håndværk og design bruges udenfor skolen.
Undervisningsforløbet viser dine elever, hvilke egenskaber træ har, og hvilke teknikker man bruger, når man arbejder med træ. I forløbet skal eleverne lave praktiske øvelser på skolen, opleve hvordan Hanstholm Køkken arbejder med træ og herefter arbejde videre med deres eget træprodukt tilbage på skolen. På den måde får eleverne en forståelse for, hvordan det, de lærer i håndværk og design bruges udenfor skolen.
Oplev hvordan der arbejdes med farver og lys på et virksomhedsbesøg hos Farvecenter Nord A/S. Besøget er en del af undervisningsforløbet til billedkunst og/eller natur/teknologi. I forløbet lærer eleverne bl.a. om klassisk farvelære, hvordan farver påvirkes af lys, spredning af lys i regnbuen og lysbølger.
Tag dine elever med ud og få en oplevelse af, hvordan dyr i havet kommer fra hav til bord. I dette undervisningsforløb til natur/teknologi skal eleverne lære om tre dyregrupper i havet: Fisk, bløddyr og krebsdyr, som de skal undersøge og dissekere. Klassen skal som en del af forløbet besøge Venmark Fisk A/S, hvor de ser og undersøger et dyr, der lever i vandet.
Hvordan bruger Bilka Skalborg data til planlægning, og hvordan kan automatiske prognoser hjælpe med at styre varebestilling, lagerbeholdning, vagtplaner m.m.? I dette undervisningsforløb i matematik, vil eleverne få en forståelse for vigtigheden af databearbejdning, og hvordan man kan bruge matematiske modeller til at regne på, hvad der kommer til at ske i virkeligheden.
Tag dine elever med ud og få en oplevelse af, hvordan dyr i havet kommer fra hav til bord. I dette undervisningsforløb til natur/teknologi skal eleverne lære om tre dyregrupper i havet: Fisk, bløddyr og krebsdyr, som de skal undersøge og dissekere. Klassen skal som en del af forløbet besøge FF Skagen, hvor de ser og undersøger et dyr, der lever i vandet.
Tag dine elever med ud og få en oplevelse af, hvordan dyr i havet kommer fra hav til bord. I dette undervisningsforløb til natur/teknologi skal eleverne lære om tre dyregrupper i havet: Fisk, bløddyr og krebsdyr, som de skal undersøge og dissekere. Klassen skal som en del af forløbet besøge Scandic Pelagic, hvor de ser og undersøger et dyr, der lever i vandet.
Tag dine elever med ud og få en oplevelse af, hvordan dyr i havet kommer fra hav til bord. I dette undervisningsforløb til natur/teknologi skal eleverne lære om tre dyregrupper i havet: Fisk, bløddyr og krebsdyr, som de skal undersøge og dissekere. Klassen skal som en del af forløbet besøge Fonfisk Hanstholm A/S, hvor de ser og undersøger et dyr, der lever i vandet.
Tag dine elever med ud og få en oplevelse af, hvordan dyr i havet kommer fra hav til bord. I dette undervisningsforløb til natur/teknologi skal eleverne lære om tre dyregrupper i havet: Fisk, bløddyr og krebsdyr, som de skal undersøge og dissekere. Klassen skal som en del af forløbet besøge Pandalus A/S, hvor de ser og undersøger et dyr, der lever i vandet.
Tag dine elever med ud og få en oplevelse af, hvordan dyr i havet kommer fra hav til bord. I dette undervisningsforløb til natur/teknologi skal eleverne lære om tre dyregrupper i havet: Fisk, bløddyr og krebsdyr, som de skal undersøge og dissekere. Klassen skal som en del af forløbet besøge A/S Læse Fiskeindustri (Skagen), hvor de ser og undersøger et dyr, der lever i vandet.
Tag dine elever med ud og få en oplevelse af, hvordan dyr i havet kommer fra hav til bord. I dette undervisningsforløb til natur/teknologi skal eleverne lære om tre dyregrupper i havet: Fisk, bløddyr og krebsdyr, som de skal undersøge og dissekere. Klassen skal som en del af forløbet besøge A/S Sæby Fiske-Industri, hvor de ser og undersøger et dyr, der lever i vandet.
Kom ud og lær om metals egenskaber hos TA Stål. I dette undervisningsforløb til natur/teknologi og fysik/kemi vil eleverne undersøge, hvad metal er, hvad metal bruges til, og hvordan man arbejder med metal. På virksomhedsbesøget vil eleverne se og opleve, hvordan TA Stål bruger metal.
Lær om elektriske sensorer og præcision af måleudstyr og besøg virksomheden Xtel Wireless i Aalborg, der er et udviklingshus inden for hardware- og software. I dette undervisningsforløb til fysik får eleverne en forståelse for, hvor vigtigt det er for en virksomhed at kunne garantere kunderne tilstrækkelig høj præcision af måleudstyret.
Besøg Taasinge Elementer A/S i Sindal der producerer byggematerialer. Her lærer eleverne om metoder til at undgå varmetab gennem vinduer og døre. Eleverne får et grundlæggende kendskab til FN´s 17 bæredygtighedsmål, med fokus på mål nr. 11 ”Bæredygtige byer og lokalsamfund”. Undervisningsforløbet er udviklet til natur/teknologi 4.-6. klasse.
Besøg Rygaard Fisketransport A/S og lær, hvordan transport af varer organiseres. I dette undervisningsforløb til matematik vil eleverne stifte bekendtskab med forskellige former for godstransport samt høre om lagerstyring og kapacitet. Eleverne træner gennem forløbet procentregning, brøker, decimaltal og rumfang. Derudover opnår eleverne kendskab til økonomi, renter, løn og opsparing
Hvordan kan matematik bruges som et værktøj til øget bæredygtighed i byggeriet? Igennem dette undervisningsforløb vil gymnasieeleverne opleve, i hvor høj grad den rådgivende ingeniørvirksomhed Rambøll i Aalborg har fokus på at skabe bæredygtige bygninger, og hvordan den differentialregning, der undervises i på gymnasiet, kan bruges som redskab til ressourceoptimering.
Hvordan kan matematik bruges som et værktøj til øget bæredygtighed i byggeriet? Igennem dette undervisningsforløb vil gymnasieeleverne opleve, i hvor høj grad den rådgivende ingeniørvirksomhed Moe A/S i Aalborg har fokus på at skabe bæredygtige bygninger, og hvordan den differentialregning, der undervises i på gymnasiet, kan bruges som redskab til ressourceoptimering.