UDESKOLE – REKLAME OG FORBRUGERTYPER

Charlotte Åsell Pedersen

Lærer/ Udeskole-vejleder

Kontakt mig hvis du har spørgsmål til forløbets udførelse chped@fredensborg.dk

Formålet med forløbet er, at eleverne skal forstå, hvor meget reklamer fylder i vores liv. Overalt i bybilledet konkurrerer reklamerne om vores opmærksomhed, og når man kigger særligt efter, vil eleverne opdage, hvor mange der rent faktisk er. I forløbet lærer eleverne at kende forskel på, analysere og fortolke samt fremstille udendørs reklamer og annoncereklamer.

Målet med undervisningen er også, at eleverne skal komme bag om reklamen og opdage, hvordan reklamerne taler til særlige forbrugertyper/målgrupper og derved er med til at påvirke vores valg og måske vores identitet.

Eleverne lærer om reklametyper og -midler samt at analysere og fortolke. Elevernes opgave er at undersøge, vurdere og analysere byens reklamer. De skal få øje på reklamerne i bybilledet og arbejde med reklamemodeller og mundtlig fremstilling. Eleverne arbejder også i et supermarked med forbrugertyper samt EFU-modellen (Egenskaber, Fordele, Udbytte).

Læreren udvælger et egnet teoretisk materiale om reklamer. Materialet skal indeholde fagligt stof om forskellige reklameprodukter/-typer, målgrupper/forbrugertyper, virkemidler, samt EFU- og AIDA-modellen (Attention, Interest, Desire og Action) (se mere under ekstramateriale).

Ca. 25
Mellem 15-18 lektioner fordelt mellem inde og ude

Forløbet foregår på egen hånd

.

Charlotte Åsell Pedersen

Lærer/ Udeskole-vejleder

Kontakt mig hvis du har spørgsmål til forløbets udførelse chped@fredensborg.dk

Udeskoleforløb

(Forløb fra en anden kommune)

Jeg er administrator af skolenivirkeligheden.dk i Lyngby-Taarbæk Kommune. Hvis du vil høre mere om skolenivirkeligheden.dk/lyngby-taarbaek, har brug for hjælp til at oprette et tilbud til hjemmesiden eller hvis du har rettelser til et allerede eksisterende tilbud, er det mig du skal kontakte på neso@ltk.dk eller tlf. 30 54 31 85.