Det Kgl. Bibliotek – Bag om bøgerne

Forløbet Det Kgl. Bibliotek – Bag om bøgerne kan kontaktes ved at udfylde nedenstående formular

Sjove, skræmmende og frække historier fra arkivet. I dette undervisningsforløb vil vi sammen med arkivar Lene Vinther Andersen gå på opdagelse i arkivmagasinerne blandt høje, rullende reoler med umiddelbart intetsigende, brune arkivæsker.

Det er ikke alle bøger, der er skrevet af store personligheder og kendte forfattere som H.C. Andersen og Astrid Lindgren. Tidligere viderefortalte folk historier, som de selv havde hørt som barn, og som vandrede gennem generationer. Det var skræmmende spøgelseshistorier, morsomme fortællinger eller historier, der var så frække, at det næsten ikke var til at holde ud!

Mange af disse mundtlige historier kendes i dag, fordi en folkemindesamler kom forbi, lyttede til historierne, og skrev dem ned i sin notesbog. Nogle af fortællingerne blev udgivet i bøger, men det gælder langt fra alle. I dag gemmes de gamle optegnelser i Dansk Folkemindesamlings arkiver under Den Sorte Diamant.

I dette undervisningsforløb vil vi sammen med arkivar Lene Vinther Andersen gå på opdagelse i arkivmagasinerne blandt høje, rullende reoler med umiddelbart intetsigende, brune arkivæsker. Men når vi åbner æskerne, folder de mest eventyrlige fortællinger sig ud. Historierne er ikke blot underholdende, fascinerende og til tider frastødende, de giver også en indsigt i almindelige menneskers liv og tankegange i forrige tider.

Undervisningsforløbet vil desuden give eleverne forståelse for nogle af de måder, bøger kan skabes på, og vi følger processen fra den mundtlige fortælling over den håndskrevne optegnelse til den udgivne bog.

500 kr. pr. klasse
1 time

Det Kgl. Bibliotek - Den Sorte Diamant

Christians Brygge 8
1219 København K

Læs mere om Det Kgl. Biblioteks undervisningsforløb

undervisning@kb.dk

Lene Eklund-Jürgensen
Formidlingsproducent

Kulturafdelingen
Tlf. 91324740
leek@kb.dk

Det Kgl. Bibliotek

(Forløb fra en anden kommune)

Jeg er administrator af skolenivirkeligheden.dk i Lyngby-Taarbæk Kommune. Hvis du vil høre mere om skolenivirkeligheden.dk/lyngby-taarbaek, har brug for hjælp til at oprette et tilbud til hjemmesiden eller hvis du har rettelser til et allerede eksisterende tilbud, er det mig du skal kontakte på neso@ltk.dk eller tlf. 30 54 31 85.