Engineer the Future – Book en ekspert

Gennem Book en ekspert kan du og dine elever få besøg af ingeniører og naturvidenskabelige kandidater, der med interessante fortællinger om deres arbejde – og gennem opgaver, udfordringer, quizzer eller andre elevaktiverende opgaver viser, hvordan naturfag, naturvidenskab, it og matematik bruges i virkeligheden.

Eksperterne er ansat i ingeniør-, it- og teknologivirksomheder og har været på kursus i, hvordan man formidler til børn. De er trænet i at finde den ’interessante historie’ i deres fag og i at forklare, hvordan naturfag, naturvidenskab, it og matematik bliver brugt i virkeligheden. På den måde kan eksperterne være med til at udvide elevernes forståelse af matematik, it og naturfag og ad den vej øge deres interesse for fagene.

Sådan bruger du Book en ekspert i din undervisning
”Hvad skal vi bruge alle de formler til, når vi kommer ud på arbejdsmarkedet”. Den type spørgsmål fra elever er hverdag for mange lærere inden for matematik og naturfagene.

Som lærer kan det være en udfordring at anskueliggøre, at den abstrakte viden, eleverne får på skolebænken, rent faktisk er nyttig og brugbar senere hen på arbejdsmarkedet. Hovedformålet med et ekspertbesøg er netop at adressere denne udfordring og gennem fortællinger og øvelser viser eleverne, hvordan man arbejder med matematik, naturvidenskab og teknologi i en virksomhed.

Et ekspertbesøg fra Book en ekspert kan passes ind i naturfagenes fællesfaglige fokusområder i udskolingen, naturfagsundervisning på mellemtrinnet, i et valgfag på tværs af årgange, understøttende undervisning, emnet uddannelse og job – og der hvor du også ønsker at bygge bro mellem klasselokalets teori og virksomhedens praksis.

Eksperterne arbejder med bl.a. vindmøller, energiforsyning- og produktion, broer, jernbaner, design og innovation, byplanlægning, sikkerhed, medicin, miljø og klima, kommunikation, byggeri, plast og meget andet – og de kommer fra mange forskellige typer af virksomheder. Beskrivelsen af de enkelte eksperter og deres fagområder finder du på www.bookenekspert.dk. Her kan du også som lærer sende en forespørgsel på et ekspertbesøg.

Ekspertbesøg inspirerer og motiverer eleverne
Med et ekspertbesøg giver du eleverne mulighed for at lære i en ny sammenhæng samtidig med, at de oplever klasselokalets teori i virksomhedens praksis. Eleverne får desuden lov at møde ’mennesket bag faget’ og får ad den vej sat ansigt på et abstrakt fagområde. Mødet mellem elev og ekspert giver eleverne mulighed for at spørge ind til både fag, arbejdsmarked og uddannelse – og derved opnå en bedre forståelse af hele matematik- og naturfagsområdet. Det kan være med til at inspirere og øge lysten til at arbejde med fagene.

Juli
August
Biologi
Fysik og kemi