Spildevandsrensning hos KloakLab

Besøg KloakLab – BIOFOS’ skoletjeneste om spildevand

KloakLab er formidling om spildevand, miljø og bæredygtig energi. Vi kobler teori og øvelser til den virkelige verden.
I KloakLab kommer eleverne tæt på spildevandets forunderlige verden.

Vi tilbyder forskellige typer af besøg, som er målrettede de enkelte klassetrin.
I vores laboratorie, vil eleverne iført gummihandsker, masker og kitler, arbejde aktivt i vores laboratorium med forsøg, der knytter sig til mekanisk, biologisk og kemisk rensning af spildevand. Eleverne fremlægger øvelserne for hinanden, og diskuterer, hvilke miljø- og klimaudfordringer vi står overfor.

Gennem undersøgelser, opgaver og aktiviteter, bliver store og små klogere på vandets kredsløb, spildevandsrensning og hvordan egne handlinger kan påvirke renseprocessen og havmiljøet.

Vi har udviklet et forberedelsesmateriale til vores emnebesøg, som eleverne skal have gennemgået inden de kommer i KloakLab. Se mere her.

I KloakLab har vi to besøgssteder. KloakLab renseanlæg Avedøre og KloakLab Damhusåen. Vi tilbyder de samme forløb begge steder. Dog kan MiljøMissionen kun vælges på Avedøre.

Et besøg inkluderer altid en rundvisning på anlægget, så eleverne kan se og lugte hvordan der er på et spildevandsrenseanlæg.

Grundforløb

Vores grundforløb er tilpasset de forskellige klassetrin fra 3. – 9. klasse. Eleverne får en grundig gennemgang af hvordan spildevandet bliver renset – og hvorfor. Undervejs laver de forsøg der understøtter undervisningen og forståelsen for renseprocesserne.

EMNEFORLØB – Det Mikroskopiske Spildevand 4.-6.klasse

Vi ser på forskellige mikroorganismer og bliver klogere på hvilken vigtig rolle bakterier spiller i rensning af spildevand. Eleverne bliver grundigt introduceret til brugen af et mikroskop. Med 100 og 400 gange forstørrelser, får de mulighed for at se livet i en dråbe vand fra både haven og spildevandet.

BOOK HER

EMNEFORLØB – Klimaet på spil 8.-9. kl.

Hvordan kan vi løse klimaudfordringerne, hvilke af de mange løsninger skal vi vælge, og hvordan finder man frem til de bedste beslutninger?
Det sætter vores nye forløb “Klimaet på spil” fokus på.

Klimaet på spil er KloakLabs nye og unikke forløb, udviklet i samarbejde med PlayCircle. Forløbet er bygget om et spil, hele klassen spiller sammen. Eleverne bliver delt op i grupper, der repræsenterer forskellige aktører inden for f.eks. erhverv, politik og samfund, som alle kan gøre en forskel for klimaet.

EMNEFORLØB – MiljøMissionen 7.-8.klasse

Miljømissionen er KloakLabs undervisningstilbud om miljø med gådeløsning og undersøgelser .
Eleverne skal i MiljøMissionen løse gåder, finde koder til hængelåse der åbner op for opgaver hvor de skal bruge deres viden fra forberedelsesforløbet til at løse forskellige opgaver, der handler om sammenhængen mellem spildevand og havmiljøet.

BOOK HER

EMNEFORLØB – Energi og Ressourcer – fosfor og den cirkulære økonomi 8.-9. klasse

Fosfor er et naturligt mineral, hvor jordens naturlige kilder er ved at være brugt op. Spildevand indeholder en stor del fosfor, som bl.a. kommer fra vaskepulver, fra overskydende gødning fra markerne og så udskiller vi mennesker fosfor gennem urinen.

I laboratoriet arbejder vi med forskellige forsøg og teori der underbygger forståelsen af, hvorfor det er vigtigt at samfundet og virksomheder tænker på genanvendelse.

Biologi
Fysik og kemi
Geografi
Natur og teknologi