DinTro-MinTro
Ved et gæstelærerbesøg møder eleverne en jøde, en kristen og en muslim, som underviser eleverne sammen. Hver giver et oplæg om sin religion, som optakt til samtale mellem gæstelærerne og eleverne. Eleverne får på den måde ’ansigt’ på jødedom, kristendom og islam, og elevernes egen religion italesættes. Eleverne får også indblik i de tre religioners etniske og kulturelle baggrunde.
Samtidigt oplever eleverne, at jøder, kristne og muslimer kan være venner og fælles om at fremme ansvarligt medborgerskab – på trods af religiøse forskelle. Det ’ikon’, som børnene dermed får set og oplevet, er væsentligt, og tilbagemeldinger fra skolernes lærere undstreger dette.
I lyset af de voldelige konflikter, som i dag præger vores verden, er der brug for en bevidst indsats for, at internationale konflikter ikke bliver lokale konflikter i Danmark. Denne bevidstgørelse skal børnene have med sig fra børneårene. Dertil er samtale af helt afgørende betydning. Den vil elever og lærere få givet ved et jødisk/kristent/muslimsk gæstelærerbesøg.
Ved DinTro-MinTro gæstelærerbesøg i skoler bliver elevernes egen tro også italesat. På den måde bliver der lelighed til, at gæstelærerne kan give udtryk for det, der er DinTro-MinTro projektets kerneværdi – nemlig at vi alle har ansvar for, at at der bliver plads til og respekt for mangdoldigheden i det danske samfund.
DinTro-MinTro bidrager derfor væsentligt til, at fremme læring, mangfoldighed og tryghed, idet ’de andre’ får ansigt og der bliver sat ord på ens egen og de andres tro, fordi den respektfulde samtale sættes i gang.
Tidspunkt
Målgruppe
Fag
Pris
Hvor?
På jeres skole
Telefonnummer
Webside
E-mailadresse
Kontaktperson
Jonna Dalsgaard, projektleder DinTro-MinTro i København og sognepræst Anna kirke på Nørrebro.