ENIGMA - MEDUSA - ET SPIL OM SANDE OG FALSKE NYHEDER

  • medusa_ss-350x219.png

    Regeringen har lukket for befolkningens adgang til internettet og der går rygter om uroligheder i gaderne. De eneste oplysninger der slipper ud er via regeringens egen hjemmeside og diverse aktivistiske hjemmesider, hvor en gruppe ved navn Medusa offentliggører oplysninger om situationen.

    MEDUSA er et læringspil om journalistik, mediedækning og kildekritik. Spillet iscenesættes med en række fiktive nyhedsudsendelser og hjemmesider, som eleverne skal forholde sig til som medarbejdere på avisredaktioner.

    Eleverne skriver artikler til netavisen Headline, tabloidavisen Xpressen og omnibusavisen Dagbladet. Undervejs i forløbet udvikler historien sig og eleverne skal hele tiden vurdere troværdigheden af de oplysninger og kilder de møder.

    BETALINGSTILBUD

    1000 kr. Varighed: ca. 3 timer

    Årstid

    Hele året

    Målgruppe

    Udskoling

    Fag
    • Dansk
    • It og medier
    Læringsmål

    DANSK
    Forløbet er rettet mod det tværgående tema It og medier med fokus på elevpositionerne eleven som kritisk undersøger, analyserende modtager og målrettet producent. Eleverne reflekterer og diskuterer afsender- og modtagerforhold i de nyheder og den kommunikation de møder online. Eleverne oplever, hvordan nyheder produceres og får redskaber til at forholde sig kritisk til mediernes fremstillinger og vinklinger af begivenheder.

    Se mere her
    ENIGMA_(WITH_SLOGAN_DANISH)_Regular_7_14_L_red.png Tilbuddets hjemmeside
    Hvor?

    ENIGMA - Museum for post, tele og kommunikation

    Øster allé 1

    2100 - København Ø

    Telefonnummer

    61661557

    E-mailadresse

    mdd@enigma.dk

    Kontaktperson
    Mads_foto_BW.jpg

    Mads Danker Danielsen
    Læringsdesigner