Nationalmuseet – Klunkehjemmet

Kun få skridt fra Nationalmuseet ligger grosserer Rudolph Christensens herskabelige lejlighed. Lejligheden blev indrettet mellem 1890 og 1914, og næsten intet er blevet ændret siden da.

Besøget i denne unikke lejlighed giver et godt indblik i borgerskabets dagligliv og verden omkring år 1900. Hvordan var de forskellige familiemedlemmers roller i hjemmet? Hvordan så kvindens og mandens verdener ud? Hvordan opdragede og dannede man børnene? Og hvad var tjenestefolkenes roller i hjemmet? Eleverne vil få et billede af tidens boligindretning og stil, samt hvor i lejligheden gæsterne kom, og hvor kun herskab og tjenestefolk satte deres ben.

Samfundsfag
1000 kr. Ved klasser over 32 personer inklusiv lærer kan ekstra hold bestilles til 500 kr.
2 timer

Nationalmuseet - Klunkehjemmet