Industrimuseet Frederiks Værk & Knud Rasmussens Hus – Byvandring i børnehøjde

Forløbet Industrimuseet Frederiks Værk & Knud Rasmussens Hus – Byvandring i børnehøjde kan kontaktes ved at udfylde nedenstående formular

Industrimuseet Frederiks Værk inviterer dig og din elevgruppe på guidet historisk vandring i Frederiksværk. Vandringen er kronologisk opbygget, og kan tilpasses forskellige aldersgrupper og fokusområder.

FREDERIKSVÆRK – FRA VANDKRAFT TIL STÅLSAT BY

Byen er ung. Den er ikke stor, og den ligner ikke andre byer i Danmark. Kig på et kort eller gå en tur. Du vil opdage, at der ikke er et centrum. Kanalens mange forgreninger byder både skønhed og modstand. Hvad er det med den by?

Det kan Industrimuseet Frederiks Værks museumsværter svare på gennem individuelt tilrettelagte byvandringer for både mindre og større klassetrin. Vores bykerne er så unikt opbygget, at vores fælles historie kan fortælles og opleves kronologisk, gennem en særligt tilrettelagt rute. Vi starter turen fra Arsenalet ved den gamle bymodel, går langs kanalen og kirken, forbi de Classenske huse og afslutter ved Krudtværksområdet.

Frederiksværk hører til blandt Danmarks 25 nationale industriminder. Derfor lægger museet særlig vægt på at formidle det samlede bymiljø, som gennem mere end 250 år har udviklet sig i samspil med kanalerne – byens rygrad og livsnerve. Historierne er mange, og vi gør en dyd ud af at sammensætte en spændende byvandring, som taler lige ind i skolens undervisningsplan. Vi laver byvandringer med udgangspunkt i forskellige temaer, som demokrati og klasseforskelle (fra stavnsbånd og enevælde til landboreform – op til i dag), industrialiseringen, arkitektur eller arbejdsforhold og levevilkår op igennem tiden.

Kontakt museets administration, og book en byvandring med fokus på lige netop det emne, som er relevant for din undervisning.

I forbindelse med byvandringen anbefaler vi at gøre brug af vores tilknyttede undervisningsmateriale, som I finder længere nede på siden. Undervisningsmaterialet kan niveautilpasses undervejs.

4.-7. klasse: Tværfagligt forløb på 13 lektioner (1 lektion før byvandring, 1 lektion til byvandring, 11 lektioner til efterbehandling af byvandring: Produktorienteret opbygning af tidslinje, historie med kroppen samt brevskrivningsopgave).

Max deltagere: 30 deltagere

Varighed: 50 min.