KUCHEZA – Musikkens grundsten
Vi laver akustisk DIY-musik (Do It Yourself) på grundlag af den afrikanske musiktradition – KUCHEZA. Undervisningen afholdes i musiklokale med anvendelse af trommer/perkussion til alle elever i samarbejde med (evt. uden klassens lærer). Vi opbygger et musikalsk praksisfællesskab med differentierede roller for deltagelse indenfor rytme, sang, digt & dans.
• 1 dobbeltlektion i musiklokalet – Alle deltager i indlæring af grundlæggende rytmer: puls, grundrytmer (2/4, 3/4 & Claves) og overbygning (dansetromme), vi lære kor/forsang/signalgivning (på tanzanisk/dansk) og grundbevægelser og rammer for improvisationer.
• 1 dobbeltlektion i musiklokalet – Kort repetition, opbygning af specialisering af roller, forøget sværhedsgrad, HipHops rytmestruktur, struktur for rap & improvisationer.
• 1 dobbelt lektion i musiklokalet – Eleverne skaber i grupper deres egne sange/omskrivninger ud fra givne HipHop- & folkloristiske skabeloner og optræder for hinanden.
Tidspunkt
Målgruppe
Fag
Pris
Læringsmål
• At forstå forskelle i udtryk og funktion på puls, grundrytme og melodirytme
• At praktisere en eller flere af disse rytmeformer i et samspil med andre, der spiller anden rytme.
• At blive præsenteret for forskellige rytmestrukturer og stilarter som 2/4, 3/4 og claves.
• At praktisere dialogisk korsang med forsanger og svar-kor.
• Udføre en (lille simpel) serie af dansebevægelser akkompagneret af elevernes eget trommeorkester.
• At praktisere samspillet mellem rytmer, sang og bevægelser.
• Få kendskab til rammer og regler for improvisation i folkloristisk musik, som det kendes fra Afrika, HipHop & Rap, samt praktisere det i et musisk (praksis-) fællesskab.
• I grupper lave egne gendigtninger af folkloristiske tekstsekvenser og Rap-skabeloner, som de fremfører for resten af klassen.
Hvor?
På jeres skole
Telefonnummer
Webside
E-mailadresse
Kontaktperson
Anders ”Shagembe” Jørgensen
Pædagog, Master i børne- & ungdomskultur, 30 års erfaring som historiefortæller, foredragsholder & underviser, med studierejser i Østafrika/Asien, primær- & skolepædagog i Kbh, senest underviser for Headstart i Vietnam og som musiklærervikar i PVB.