ENIGMA – ELSSSKER MIN NYE TELEFON – YOUTUBERE OG ONLINE MARKEDSFØRING
“Hej alle sammen, i dag skal vi lave en prank og så skal I lige se min helt nye telefon … Ericofonen.”
Hvordan ville en youtuber have markedsført den første telefon med drejeskive, Ericofonen eller den første slæbbare mobiltelefon på 5,5kg …?
Eleverne laver deres egne YouTube-videoer og skal tænke som virksomheder, når de vurderer hvilke youtubere, der egner sig bedst til at sælge lige netop deres historiske telefon.
Den teknologiske udvikling har både forandret børn og unges medieforbrug og den måde virksomheder markedsfører deres produkter. Bloggere og youtubere tjener penge på at markedsføre produkter på deres platforme og det kan ofte være svært at få øje på, hvornår indholdet er kommercielt og hvornår det ikke er.
Tidspunkt
Målgruppe
Fag
Pris
Max. antal børn
Varighed
Læringsmål
DANSK
Forløbet er rettet mod det tværgående tema it og medier med fokus på elevpositionerne eleven som kritisk undersøger, analyserende modtager og målrettet producent. Eleverne reflekterer og diskuterer afsender- og modtagerforhold og genrer i den kommunikation de møder online. Eleverne bliver bevidste om, at de er en målgruppe for virksomheder og får redskaber til at forholde sig kritisk til den markedsføring de møder online.
TEKNOLOGIFORSTÅELSE
Særligt kompetenceområdet digital myndiggørelse bringes i spil, når eleverne skal vurdere og forholde sig kritisk til digitale artefakters formål og intentionalitet og betydning for egne handlemuligheder og for samfundet. Hvilken betydning har det eksempelvis, når virksomheder kan målrette budskaber på de digitale platforme?
Hvor?
ENIGMA - Museum for post, tele og kommunikation
Øster allé 3
2100 København Ø
Telefonnummer
Webside
E-mailadresse
Kontaktperson
Mads Danker Danielsen
Læringsdesigner