Værløse Flyvestation – Den kolde krig (Topgun turen)

Den kolde krig (Topgun turen) (4 timer)

På denne 4 timers rundtur gennemgår vi tiden under den kolde krig. Vi ser en bunker udefra, vi taler om Shelterne. Vi taler om ”pitten”, flyvestationens formål som østligstes flyvestation under NATO.  Vi besøger Totalforsvarscenter Værløse, DAFARO og ser nærmere på Brand- og redningskøretøjer fra slut krigen og frem. Vi kommer ud og ser landingsbanerne. Turen slutter med at se nogle fly fra koldkrigsperioden. CF -104D, Starfighter, F 35 Draken, T-33 Silverstar.
Ved særlige lejligheder kan der vises en F-16 Falcon Fighter.

Timerne går hurtigt og elever fra 7.-10. klasse får en grundlæggende forståelse for Danmark under besættelsen frem til i dag med fokus på flyvevåbnet.

Indhold:
•    Formål
•    NATO
•    Opbygning
•    Taktisk placering
•    Alvor
•    Fra Flensborg til Værløse
•    Besøgende
•    Tiltag
•    Murens fald
•    Nye tider
•    Brand- og redningskøretøjer

Praktisk:
•    4,0 timers rundtur og et overblik med start ved Hjortøgård, Sandet 77, 3500 Værløse.
•    Turen slutter ved Hangar 2,
•    Turen er på ca. 4 km. og er stort set på ”fast” vej.
•    Der er toiletforhold ved start, ca. midtvejs og ved Hangar 2
•    Der kan tappes vand fra vandposter undervejs.
•    Frokost kan spises enten i det fri eller i en Shelter.
•    Det er en god ide, at eleverne har en lygte med.

Vi gør opmærksom på, at det er et naturområde og der IKKE må henkastes affald.

Tag praktisk tøj på efter vejret – turen gennemføres i forskellige typer vejr.

Alle turene guides og der kan tages særlige hensyn hvad angår gangbesværede og kørestole, hvis vi er oplyst inden om forholdene. Vi oplyser om særlige forhold så de ansvarlige lærere kan være velforberedte. Det anbefales man har praktisk tøj på.

Vedr. booking:                                                                                                                                          I booker ved at udfylde formularen med skolenavn og klasse, vælge hvilket forløb/tur I ønsker, og klikke på den ønskede dato

Vedr. afbud:                                                                                                                                          Aflysning af booket aftale hhv. tirsdage/torsdage skal ske SENEST 2 hverdage før. Udeblivelse udløser et gebyr på 500,00 kr. + moms til den enkelte skole. Aflysning kan ske via kommentarfelt i turbekræftelse.

Vedr. afbud ved akut sygdom:                                                                                                           Ved sygdom er en nødtelefon ( 42 41 94 20 ) åben på selve dagen mellem 0800 og 0900. Disse betingelser er udfærdiget i samarbejde med forvaltningen.

Samfundsfag
Gratis for alle folkeskoler og specialskoler i Ballerup Kommune. Åben Skole i Ballerup Kommune har en aftale om klippekort til Værløse Flyvestation/Dafaro
4 timer

Værløse Flyvestation - start ved Hjortøgård

Sandet 77
3500 Værløse

booking@dafaro.dk

Torben Stevnsborg
Turleder

Værløse Flyvestation

Kontakt i Fredensborg kommune

Ring på 91 32 58 31 eller skriv til mig på thras@fredensborg.dk, hvis du har kommentarer eller spørgsmål til Fredensborg Kommunes Skolenivirkeligheden.dk side. Det er også mig du skal kontakte, hvis du har brug for hjælp til at oprette et tilbud, mangler et tilbud, eller hvis du har rettelser til et allerede eksisterende tilbud.