Det Kgl. Bibliotek – De Alfabetiske Lege

Forløbet Det Kgl. Bibliotek – De Alfabetiske Lege kan kontaktes ved at udfylde nedenstående formular

Udforsk bogstaverne og bliv ABC-atlet

På Det Kgl. Bibliotek har vi brug for nye alfabet-atleter, der kan hjælpe os med at holde styr på de mange bogstaver, der vrimler rundt på biblioteket. Det kræver hjælp, leg, træning og holdånd at blive alfabet-atlet, og det dyrker vi på Det Kgl. Bibliotek.

I dette undervisningsforløb skal vi på opdagelse i bogstavernes verden. Vi skal sammen se nærmere på de mange fantastiske ABC-bøger og opleve de enkelte bogstavers særlige egenskaber.

Når A kan stå for Ane, der lagde anemoner i kanonen på Trekroner, B kan stå for kænguruerne Bent og Busse, og C kan stå for en citronsommerfugl, der er sur og gul, så bliver vi alle suget ind i et univers, hvor bogstaverne har deres eget liv og tager os med på eventyr. I gamle dage skulle børn lære deres A, B og C, så de kunne læse biblen. Det har ændret sig til i dag, hvor det at lære alfabetet er forbundet med leg, sang og sansning. Vi skal sammen udforske ABC'ens historie, når I besøger Det Kgl. Biblioteks alfabetiske lege.

De alfabetiske lege er et undervisningsforløb for de yngste. Det finder sted på vores allesammens kongelige bibliotek, her træner både gamle og unge alfabet-atleter hver eneste dag på læsesalene. I undervisningsforløbet eksperimenterer vi med bogstaverne i et legende forløb, der har fokus på at få alle sanserne sat i spil. Det alfabetiske princip er omdrejningspunktet, men forløbet skal først og fremmest gøre børnene nysgerrige på måder at anvende sproget på samt udvikle lysten til at lære.

Undervisningsforløbet er under udvikling og udbydes fra 1. november 2021.

Målgruppe: De ældste børn i dagtilbud, børnehaveklasser og 1. klasser.

Læringsmål: Børnene har gennem fortælling og leg indblik i alfabetet og ABC-litteraturen. Børnene får vækket deres nysgerrige for sammenkoblingen mellem et bogstav og al den fantasi et bogstav kan åbne op for.

Pris: 550 kr/gratis for folkeskoler i Ballerup og Københavns kommune.

Booking: Kontakt os på undervisning@kb.dk eller på telefon 91 32 48 21.

Pædagogisk profil

Det Kgl. Bibliotek – Huset med alle fortællingerne

Det Kgl. Bibliotek rummer hele Danmarks hukommelse. Her mødes fortid og nutid, og historien bliver vedkommende for fremtidens voksne.

Biblioteket er et hus af viden med højt til loftet og dybe rødder. Vi passer på hele Danmarks kulturarv og deler den med jer. På reolerne står fascinerende fortællinger og vidt forskellige værker med alt fra H.C. Andersens håndskrevne papirer til legetøjskataloger fra Fætter BR.

Det Kgl. Biblioteket tilbyder børnene et unikt læringsmiljø, som er kulturarv i sig selv. I Christian 4.’s nyindrettede Galejsal kan børnene udforske, være kreative og lære. Under besøget møder børnene historien i øjenhøjde og får vagt sanserne. På Det Kgl. Bibliotek præsenteres børnene for de spændende, skæve og sjove fortællinger – alle sammen nøje udvalgt til dem fra den store kulturarv.

550 kr/gratis for folkeskoler i Ballerup og Københavns kommune.
1½ time

Det Kgl. Bibliotek - Den sorte diamant

Christians Brygge 8
1219 København K

Se de forskellige forløbstilbud på Det Kgl. Biblioteks hjemmeside

undervisning@kb.dk

Det Kgl. Bibliotek

Det Kgl. Bibliotek

(Forløb fra en anden kommune)

Kontakt i Fredensborg kommune

Ring på 91 32 58 31 eller skriv til mig på thras@fredensborg.dk, hvis du har kommentarer eller spørgsmål til Fredensborg Kommunes Skolenivirkeligheden.dk side. Det er også mig du skal kontakte, hvis du har brug for hjælp til at oprette et tilbud, mangler et tilbud, eller hvis du har rettelser til et allerede eksisterende tilbud.