Åben Virksomhed

FIND VIRKSOMHEDER I NÆRHEDEN AF DIG

Et udpluk af Åben virksomheds

Spændende tilbud

Lad dine elever opleve, hvordan kemi er et vigtigt redskab til udvikling af grøn energi til hele verden. Eleverne lærer, hvordan virksomhederne gennem elektrolyse kan omdanne grøn strøm til bæredygtige brændstoffer, der både er lettere at lagre og transportere end strøm. Som en del af forløbet besøger klassen virksomheden Vestas Wind Systems A/S, der producerer grøn energi.
Hvordan opbygger man en hjemmeside? Det får eleverne svar på i dette undervisningsforløb til informatik. Efter en kort introduktion til emnet, besøger klassen Atea i Ballerup, hvor en medarbejder fortæller om arbejdet med at udvikle og vedligeholde deres hjemmeside, således at eleverne er klædt godt på, når de efterfølgende skal udvikle deres egen hjemmeside via et CMS-system.
Undervisningsforløbet tager udgangspunkt i DTU Biotech Academys undervisningsforløb Ølbrygning og udvider det med et virksomhedsbesøg på et bryggeri og en afrundende opgave. Det øger udbyttet af undervisningen i bioteknologi/biologi/kemi i gymnasiet at se anvendelsen af den faglige læring i erhvervslivet og i samfundet og samtidig opnår eleverne karrierelæring. Når et bryggeri producerer øl i stor skala stiller det ekstra strenge krav til præcision i processerne for at sikre, at der hver gang opnås en ensartet høj produktkvalitet.
Logistik er et vigtigt redskab til planlægning, prioritering og afrapportering af humanitære indsatser. I dette undervisningsforløb til matematik indgår et besøg hos Blue Water Shipping i Esbjerg, og eleverne får indblik i den komplekse virkelighed, der er forbundet med nødhjælpstransport.
Hvordan kan matematik bruges som et værktøj til øget bæredygtighed i byggeriet? Igennem dette undervisningsforløb vil gymnasieeleverne opleve, i hvor høj grad den rådgivende ingeniørvirksomhed Rambøll i Sønderborg har fokus på at skabe bæredygtige bygninger, og hvordan den differentialregning, der undervises i på gymnasiet, kan bruges som redskab til ressourceoptimering.
Hvordan producerer man beton, og hvilke former for kemi er en del af produktionsprocessen? I dette undervisningsforløb lærer eleverne om dele af den kemi, der er forbundet med betonproduktion. De udfører blandt andet forsøg med kalkbrænding, læskning af kalk og carbonatprøve, inden de besøger Spæncom A/S i Aalborg, hvor de får et indblik i produktionsprocessen.
Mød en udvikler – Torben

Her i videoen kan du møde Torben, som har udviklet forløbet “Byg en vej – Teknologi og asfalt” til 1. – 2. og 5. – 6. klasse til N/T faget. Hør hans tanker om forløbet, og hvad eleverne kan se på et asfaltværk.

“Det bliver mere levende for eleverne”

Hør fire lærere fortælle om deres oplevelse med virksomhedsbesøg som en del af undervisningen.

2.g klasse på besøg hos COWI

Hør direktøren fra COWI og elever og lærer fra Virum gymnasium fortælle om deres oplevelse med et virksomhedsbesøg hos COWI.