Museet for Søfart – Boxen der ændrede verden
Kontakt forløb herForløbet består af tre dele:
1. Forberedelse i klasserummet
2. Besøg på M/S Museet for Søfart
3. Opfølgning i klasserummet
I forløbet på M/S Museet for Søfart følger eleverne i sømandens fodspor i en narrativ struktur gennem udstillingerne.
Havn, hyring, søfartsbog, lastning, knob og navigation er vigtige elementer i en sømandsfortælling.
Den didaktiske tilgang til fortællingen er dialogbaseret. Forløbet indeholder aktiviteter, som eleverne skal udføre individuelt, i mindre grupper og fælles på klassen. Eleverne vil gennem førstehåndsoplevelser komme helt tæt på autentiske genstande uden montreglas mellem dem og genstandene.
Undervejs gennem museets oplevelsesrige og sanselige udstillinger vil der forekomme flere længere ophold, hvor museumsunderviserne sammen med eleverne går i dybden med undervisningsforløbets nøgleord: Forbrugerrolle, produktionskæder og global skibstrafik.
Formål:
- at eleverne får mulighed for at undersøge et virkelighedsnært emne der handler om hverdagen
- at eleverne får redskaber til at se sammenhæng mellem produktionskæder og samfundsudvikling
- at eleverne reflekterer over, hvordan genstande fra egen hverdag har været en del af den globale skibstrafik
- at eleverne bliver bevidste om deres egen forbrugerrolle i en globaliseret verden
- at eleverne får en god, fælles klasseoplevelse
Undervisningsmaterialer:
Følgende undervisningsmaterialer skal bruges i klasserummet før og efter museumsbesøget:
Download refleksionsspørgsmål om forbrugerrolle her
Download refleksionsspørgsmål om varer her
Download begrebsmatch her
Download ‘De tre skibsepoker’ her
Der hører forberedelse og opfølgning med til dette forløb som kan downloades fra museets hjemmeside, eller her til højre på siden under “materialer”.
Tidspunkt
Målgruppe
Fag
Pris
Læringsmål
Hvor?
M/S Museet for Søfart
Ny Kronborgvej 1
3000 Helsingør
Telefonnummer
Webside
E-mailadresse
Kontaktperson
Maiken Bjørnholt
Leder af M/S Undervisning